poniedziałek, 7 września 2020

Oswajanie świata

Nicolas Bouvier

Na Bouviera natknąłem się czytając podróżne teksty Mariusza Wilka, który pisał o nim z ogromną atencją. Książki Bouviera ( a ta szczególnie) uchodzą za kultowe w środowisku podróżników i obieżyświatów wszelkiej maści - sięgnąłem więc i ja po tego autora. Oswajanie świata to zapis długiej podróży z Europy do Indii, którą autor odbył wraz ze swoim przyjacielem Thierrym (książkę zdobią podróżne rysunki Thierrego). Co zwraca uwagę podczas czytania to niesamowita wręcz wrażliwość i uważność autora. Autor jest obserwatorem świata i człowieka - potrafi łączyć fakty i obrazy - pokazać klimat i charakter miejsca oraz ludzi, którzy w nim mieszkają, każdy tekst jest jakby misternie wymalowanym pejzażem. Świetnie się to czyta - czytelnik niemal wchodzi do opisywanych miejsc, czuje zapachy, słyszy dźwięki, widzi kolory. Pomaga mu w tym pewien enuzjazm autora i jego fascynacja poznawanym i odkrywanym światem - książka jest pełna głębokich i dojrzałych przemysleń, a trzeba powiedzieć, że autor, kiedy odbywał swoją podróż, miał ledwie 24 lata. 

"Podróż nie potrzebuje uzasadnień.Rychło okazuje się, że jest celem samym w sobie. Sądzisz, że po prostu odbędziesz podróż lecz niebawem ta podróż zaczyna cię kształcić lub paczyć..." s.12

4 komentarze:

  1. ależ mnie zaintrygowałeś tą książką! na szczęście jest w ibuku, już mam. dopcha się do mnie, choć trzy o kobietach czytam i dziennik hipopotama Vargi. +moc serdeczności, .d.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. staroć trochę - o świecie, który już nie istnieje - ale poczytać warto choćby ku refleksji... i przyjemności czytania oczywiście :) Pozdrowienia!

      Usuń
  2. Świetnie, że tu znów zajrzałam, bo czuję, że to "Oswajanie świata" mi się bardzo spodoba, a jest w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń