
sobota, 11 sierpnia 2012
Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci
Małgorzata Zabłocka
Książka przeczytana niejako "z konieczności" (musiałem zrecenzować jakąś pozycję w temacie kwestii społecznych w pedagogice) i twierdzę, że wybrałem bardzo dobrze. O nieśmiałości wiadomo bardzo wiele - jest opisywana po wielokroć w różnego rodzaju opracowaniach naukowych, jednak praktycznie nie ma (!) spójnej i praktycznej koncepcji pomocy takim dzieciom. Książka
ma – w zamierzeniu autorki uzupełnić tę lukę i moim zdaniem znakomicie jej się o udaje. W pierwszej części przedstawiony zostaje problem i jego źródła (rodzina
nadmiernie opiekuńcza oraz stawianie dziecku zbyt wysokich wymagań
i zakazów, lub też zupełny ich brak i odrzucenie emocjonalne są
często przyczyną jego powstania) . Autorka pokazuje opisuje
szeroko swoją koncepcję autorskiego programu – zasadzającego się
na poznawczym podejściu do rozwoju. Podejście to zakłada fakt
uczestnictwa jednostek w tworzeniu własnej osobowości – dzieci
uczestniczące w zajęciach nie są biernymi przedmiotami oddziaływań,
lecz same decydują o poziomie swego zaangażowania oraz wybierają
swoje aktywności.Najciekawszą, moim zdaniem, częścią pracy jest rozdział szósty, w którym
przedstawione zostaje piętnaście scenariuszy zajęć wraz z
załącznikami – gotowych do praktycznego zastosowania w pracy
wychowawczej i edukacyjnej- prosta i czytelna forma, ciekawe
opracowanie graficzne oraz ikony zaznaczające realizowane cele
zachęcają do korzystania z zaproponowanych materiałów. Polecam z pełnym przekonaniem rodzicom, wychowawcom, pedagogom, zwłaszcza, że - jak się wydaje - nieśmiałość jest problemem traktowanym po macoszemu (albo raczej: "nietraktowanym").

Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz